Panggilan Bokde or Makcik?

Dalam bahasa Jawa, panggilan ‘Bokde’ tu ialah Makcik.

Selalu budak-budak yang datang rumah aku, mereka akan guna panggilan Cik. Nak lagi penuh Cik Tikah.

Tapi, bila makcik kau suruh cucu dia panggil kau ‘Bokde Tikah’ . Oh apasal aku rasa macam makcik dah separuh abad bunyinya.

Jadi aku nak tukar jadi glamer sikit, panggil lah kita Auntie Jojo.

Barulah dengar macam makcik yang cool gitu.

Sindrom penafian umur

Sejak akhir-akhir ini aku agak lemah sikit buat kira-kira.

Contoh paling terdekat, kadang-kadang aku lupa umur sendiri berapa. Dan makan masa pula aku nak tolak tahun semasa dengan tahun lahir aku.

Jadi aku merasakan tiap-tiap tahun umur aku adalah 30 je. Tapi bila aku wish besday kat orang mesti aku tertambah satu tahun. Contoh umur orang tu 33 tapi aku wish 34.

Eh?

Sindrom penafian kah ini?